RSS vesti

Strana se učitava

Pelister 2601m
04 - 06. april 2014.

Pelister je najviši vrh planine Baba, koja se nalazi u jugozapadnom delu Makedonije, nekoliko kilometara od Bitolja. Prostire se na 436km2 i po visini je treći vrh u Makedoniji, odmah posle Koraba i Titovo vrha. Zbog prirodnih lepota, istorijskog i naučnog značaja, proglašen je 1948 godine za “Nacionalni park Pelister”. Planinski masiv pripada južnom delu Rodopskog planinskog sistema. Planina je bogata šumom , potocima i jezerima
Uspon na Pelister je planiran kao redovan trening planinara za uspone na visoke planine Evrope u letnjim uslovima. Krenuli smo u petak naveče ka Makedoniji sa namerom da rano stignemo u podnožje planine. Tako se i desilo, dočekala nas je uspavana planina. Minibusom stižemo do hotela Molika na 1420m. Priprema za uspon je kratko trajala i već smo na stazi ka vrhu.

Za manje od pola sata stižemo do izgorelog doma Kopanki(1610m) gde je bila planirana prva pauza. Od doma su ostale samo kamene zidine i sećanja na predivna druženja. Nastavljamo uspon markiranom stazom ka Crvenim stenama sve do Magarevske reke, gde se odvajama ka Pelisteru. Odmah nakon skretanja nalazi se česma koja nam dobro dođe za osveženje.

Serpentinama se penjemo ka glavnom grebenu. Cvrkut ptica najavljuje buđenje prirode. Do glavnog grebena staza se probija kroz četinarsku šumu endemske vrste. Molika je veoma redak četinar, a Pelister je najveće stanište. Do grebena nije bilo snega a nadalje ga je bilo u izobilju. Jedva smo se probijali ka vrhu propadajući kroz zavejane kamene blokove. Pojedince smo jedva izvlačili gubeći dragoceno vreme. Lagano napredujemo kako se ne bi povredili. Usput se na kratko zadržavamo na vidikovcu(1936m) sa koga je verovatno divan pogled. Oblačno vreme nam nije priuštilo to zadovoljstvo ali ipak ugledasmo krajičak Prespanskog jezera. Na trenutak se pojavljivalo i sunce.

Grebenom stižemo na usputni vrh koji je verovatno dobio ime po nekom Stevanu a zove se Stiv(2468m). Po prvi put smo ugledali antenu na najvišem vrhu Babe - Pelister. Do vrha su još dva spuštanja i dva uspona. Silazimo sa Stiva i odmaramo na prevoju, sakupljajuci snagu za naredi uspon. Usput popesmo i vrh Ilinden(2542m).
Ponovo se spuštamo i izlazimo na Pelister. Na vrhu se nalazi antena odavno podignuta. U objektu ne zatekosmo posadu, ali pronađosmo malu planinarsku prostoriju sa paketima vode. Vreme je već poodmaklo pa se nismo duže zadržali na vrhu. Nakon osvežanja i slikanja, vraćamo se istom stazom.

Pri silasku je padao sneg na visinama, a ispod 2000m se pretvorio u kišu, najpre laganu, pa sve jaču i jaču. Baš smo dobro iskisli i, ne presvlačeći se, odlazimo mini busom do dečijeg odmarališta gde je bilo planirano spavanje. Naveče smo zasluženo posetili veoma divan restoran - Šumski fenjeri.

Sutradan smo obišli, po planu, Herakleju - antički grad i Srpsko vojničko groblje. Ostatak vremena provedosmo u centru Bitolja i rano krenuli za Beograd. Pre ponoći se vratismo, zadovoljni usponom na Pelister.