RSS vesti

19-21.09.2014

Остале фотографије погледајте ----->ОВДЕ
19.09.
Кренули смо у 17 часова из Београд. Група је била мала, нас деветоро. У село Рсовце стигли смо мало после 22 сата. Сместили смо се у приватном домаћинству код домаћина Драгана.
20.09.
Као што смо планирали ујутро око 7 сати кренули смо ка планини преко села Височка Ржана, Врела и Јеловице и уз долину Јеловичке реке дошли до састава Јеловичке и Мале реке. Одатле смо кренули на туру у 8 сати.

Тура СТАРА ПЛАНИНА. Од састава река /878м/ кренули смо шумским путем уз Малу реку да би касније пречицама и слабијим шумским путевима изшли на чистину и дошли до старе граничарске стазе. Одатле је било све лакше, главни успон смо савладали. Дан је био леп али видљивост не баш најбоља. Прво смо изашли на врх Тупанац/1673м/, па на Бегову кулу/1668м/ и на крају на највиши врх овог дела Старе планине, кота 1727м на Мучибаби. После Мучибабе напуштамо граничну стазу и прелазимо преко врха Преграда /1680м/ одакле почиње спуштање. Од Мучибабе па преко Преграде и све до села Сенокос стаза је маркирана и има путоказа на ливади, али на најбитнијем месту где се укршта са шумским путем нема ознаке /стрелице/ за скретање. Са Старчевог гроба/1269м/ смо кренули шумским путем да потрежимо водопад Ивков вир али безуспешно смо покушали да сиђемо низ стрму падину зараслу у шуму и трње. До водопада се вероватно може доћи уз долину узводно где би требало поставити путоказ за скретање. Сишли смо до састава две реке где нас је чекао комби. Тамо смо стигли мало пре 16.сати. Вратили смо се преко скоро напуштених села Сенокоса и Каменице до Славиње одакле смо отишли до кањончића „Росомачки лонци“. У селу на путоказу пише „грло“ или „Славињски лонци“. Изгледа да се Росомач и Славиња нису договорили како да зову овај кањончић. Када смо завршили туру почела је да пада киша.
Дужина туре по Старој планини и до „Росомачких лонаца“ је била око 22км, успон 1120м.
21.09.
Ујутро смо прво обишли пећинску цркву Св.Петра и Павла у близини села Рсовци. Црква се налази у стенама преко реке Височице. Позната је по фресци „Ћелави Исус“ која је насликана у 13.веку на северном зиду цркве. По обиласку цркве вратили смо се у село и превозом отишли до превоја иза пл.дома на путу Рсовци-Пирот. Са превоја смо пошли на туру по Видличу, односно ка Басраском камену.
Тура ВИДЛИЧ. Пошли смо са превоја/1005м/ у на путу Пирот-Височка Ржана. Први део стазе је ишао пропланцима да би касније терен постајао све непроходнији. Стазе које постоје на карти су скоро сасвим зарасле и непроходне па смо морали да променимо планирану путању тако да смо прво изашли на врх Гарваницу/1274м/. Одавде је био добар поглед на Пирот, испод облака као и на долину ка Димитровграду. Облаци су се брзо навукли и поново нисмо могли видети околину. Наставили смо даље и дошли на маркирану стазу која води од пл.дома до врха. Изашли смо на врх Басарског камен/1360м/ али видљивост није била као на Гарваници. Са врха смо сишли делимично маркираном стазом ка селу Басара. У горњем делу стаза је добро маркирана али као да њоме нико не пролази, повремено је скроз зарасла па се маркација на пропланцима губи. Ипак некако смо успели да се извучемо из зараслих стаза а ништа није било боље ни испод села Басаре стазом низ Вонин до до манастира Св.Јована код села Извор. Код манастира смо стигли око 14. сати, мало одморили, обишли манастир и кренули назад. Дужина туре на Видличу била је око 12км, успон 400м, силазак 960м.
Успут смо свратили до кафане „Вожд“ у Белој Паланци. У Београд смо стигли у 20.сати.
Напомена. Видлич је кречњачка планина, сада доста зарасла и прилично непроходна и за оријентацију по магли тешка. На Басарски камен треба ићи само од пл.дома где је стаза маркирана и уређена а силазак ка селу Басаре је маркиран по старом путу али је и он прилично зарастао.На највиши врх планине Гувниште/1413м/ најбољи приступ је из правца југоистока од селас Смиловци или Гуленовци.