Komovi

18. - 20. maj 2012.

Komovi su planinski masiv koji se nalazi u jugoistočnom delu Crne Gore između Prokletija i Bjelasice, reke Tare i Lima. Komovi su sa Durmitorom i Bjelasicom najimpozantniji masiv u dinarskom sistemu planina. Raznovrsna i jedinstvena flora i fauna, bezbroj bistrih planinskih izvora i rijeka, mnoštvo kulturnih spomenika, crkava i manastira, kao i toplina naroda koji živi pod Komovima ne mogu vas ostaviti ravnodušnim. Naprotiv, kada se nađete u carstvu bukovih i četinarskih šuma iznad kojih se kao Titan u moru izdižu Komovi, dah zastaje pred veličanstvom prirode. Plemenskom podelom pašnjaka 1878. godine podeljeni su na Kučki (2487m), Vasojevićki (2461m) i Ljevorječki (2453m) Kom. Između Vasojevićkog i Kučkog Koma nalazi se prostrana dolina Međukomlje nekada moćni lednik. Ekstremni vrhovi Komova su u obliku potkovice i predstavljaju izazov planinarima i alpinistima. Uobičajeni pristup Komovima je sa Trešnjevika i Štavne. Markiranim stazama u letnjim uslovima je bezbedno planinarenje. Zimski usponi na vrhove Komova se preporučuju samo iskusnim planinarima, visokogorcima i alpinistima. Novosagrađeni Eko katun na Štavni, do koga vodi asfaltni put, raspolaže sa deset luksuznih alpskih kućica za smeštaj i veoma prijatnim restoranom za ishranu.

krenuli smo sa Štavne

Komovi su inspiracija planinarima preko cele godine. Ko jednom vidi Komove stalno im se vraća. Ovog vikenda smo krenuli u petak naveče ka Komovima zajedno sa planinarima iz Slovenije, našim starim prijateljima. Putovali smo noću i rano stigli po planu. Na Trešnjeviku nam se pridružiše planinari iz Konjuha i Tuzle. Nakon kraće pauze, smeštaja po kamp kućicama u etno katunu i pripreme za uspon, započinjemo penjanje na Vasojevićki kom. Komovi su pod snegom u ovo doba godine. Uspon izvodimo u zimskim uslovima.

Sve do zasneženog kuloara, probijamo se travnatim i kamenitim policama. Konačno moramo i na sneg, normalno sa derezama. Napredujemo školski, mnogima je ovo prvi put na ovakim strminama. Leva pa desna noga a onda što dublje cepin u sneg i tako sve do izlaska iz kuloara.

ka kuloauru

Već me pitaju a kako ćemo nazad? Vreme idealno za penjanje. Kratkom traverzom izlazimo na greben. Pred nama je predivan pogled na Prokletije. Razaznajemo najpre Bjelasicu sa TV relejom pa Hajlu, Bogdaš, Maja Rops, Đeravicu, Krš Bogićevice, Bjelić planinu, Karanfile, Maja Jezerce, Visitor i druge nama poznate planine.

sipar i sneg kroz kuloar

Nakon kraće pauze, grebenom izlazimo na Vasojevićki Kom (2461m). Lepo vreme nas zadržava na vrhu više od planiranog. Znali smo da će teže biti pri silasku. Krajnje oprezno se vraćamo istom stazom sve do kuloara. Za svaku sigurnost napravismo dva gelendera za silazak. Zaista je sve bilo krajnje sigurno, nekima škola a nekoma divan trening. Vratili smo se u eko katun popodne. Svima je prijao topli tuš i jagnjeće pečenje koga nam priuštiše vredni domaćini. Rastali smo se rano jer nas je sutradan čekao novi izazov.

detalj sa uspona traverza

Vasojevićki i Lijevoriječki kom greben

izazov za alpiniste zastave na vrhu

Sutradan smo rano ustali i krenuli ka najvišem vrhu Komova-Kučkom komu(2487m). Kroz Međukomlje idemo letnjom markiranom stazom. Polako se probijamo kroz šumoviti deo a oprezno preko zaostalih snežišta. Konačno se nekako izvukosmo iz šume na sneg koga je bilo sve više kako smo se penjali ka prevoju. Nabijeni sneg nije predstavljao nikake probleme za hodanje. Prolazimo raskrsnicu za Lijevoriječki kom, pa zatim odvajanje za srednji vrh i jedva na kraju stigosmo na prevoj. Dan poodmakao. Na prevoju se nalazi putokaz i kontrolna tačka Crnogorske transverzale. Nakon kraće pauze krećemo ka vrhu. Naslućujemo gde bi staza vodila. Markacija je stara i prekrivena snegom. Dobro se snalazimo. Na kraju stene dočeka nas strmo snežište odvojeno od stene baš toliko da možemo bezbedno da prođemo. Oni deblji malo teže. Izlaskom na greben i posle kraće pauze, nastavljamo uspon ravnim delom do podnožja glavnog grebena. Na ulazu u strmi zasneženi kuloar obaveštenje. Oprezno. Bilo je dovoljno da se maksimalno koncentrišemo.

pogled sa Štavne na Lijevoriječki Kom ostaci lavene

Međukomlje ka vrhu

glavni greben na vrhu

Izlaskom na greben nastavljamo uspon uskim policama delimično prekrivenim snegom. Krajnje oprezno izlazimo na najviši vrh Komova. Fotografišemo se po grupama jer svi ne možemo. Istom stazom se vraćamo u međukomlje pa do Štavne. Zaslužili smo odmor a vreme nas tera na pokret. Pakujemo se i nastavljamo ka Beogradu. Usput se zadržavamo po potrebi. Oko ponoći stižemo u Beograd a Slovenci nastaviše putovanje. Vratićemo se ubrzo Komovima.