IZVEŠTAJ SA PLANINARSKE AKCIJE NA PLANINE

ZELENGORA i ORJEN

11.-13. maj 2012.

11.maj

Iz Beograda /Skrlićeva ulica/ krenuli smo u 22 sata. Grupa je bila mala, svega trinaestoro, pa je do posledljeg časa bilo neizvesno da li ćemo uopšte ići na ovu akciju. U susret nam je izašao prevoznik sa manjom cenomi i omogućio nam da provedemo dva lepa dana po još lepšim planinama.

12.maj

Preko Višegrada i Goražda rano ujutro /oko 5.30/ stigli smo u Focu. Ništa nije radilo osim jedna pekara pa smo produžili dalje. Na Tjentištu u hotelu „Mladost“ nocni cuvar nam je skuvao kafu da se probudimo iz nocnog dremeža. Dalje putem stižemo na prevoj Cemerno gde skrecemo sa glavnoga puta na makadam koji vodi za Kalinovik. Put prolazi preko Zelengore i severnim podnožjem Lelije. Preko proplanka Lukovice i izvorišnog dela Neretve uspeli smo da se tim putem prevezemo oko 12km. Dalje se nije moglo zbog odrona kamena i zemlje kao i zaostalih krpa tvrdog snijega na putu. Stali smo na prvom mestu gde je kombi mogao da se okrene /ispod vrha Jugovac-1812m/ i odatle krenuli na turu po Zelengori.

Tura ZELENGORA

Sa puta Čemerno-Kalinovik /1420m/ krenuli smo ka planini. Put je na jednom delu, u predelu Točila skroz odronjen pri topljenju snega pa je ostala samo blatnjava pešačka staza kojom se može proći. Posle oko tri kilometra prestaje šuma i počinju travnate, mestimično i kamenite padine Zelengore. Sa makadama, na kome videsmo nekoliko zmija koje se sunčaju na jutanjem suncu, skrenuli smo desno na stazu koja vodi pored grupe katuna Bljušturača/1600m/.

prvi pogled ka planini odronjeni put

Dalje u pravcu istoka uz jednu dolinu postepeno se penjemo sve do južne strme travnate padine glavnog vrha. Na najviši vrh Zelengore Bregoč/2014m/ stigli smo za tri sata. Dan je bio vedar pa smo mogli videti mnoge planine na sve strane a naročito Maglić i Volujak u blizini i sa najviše snega. Na vrhu se nalazi gvozdeni krst sa kutijom za svesku i pečat, ali pečat nismo našli već smo se samo upisali u svesku. Sa vrha smo sišli niz severne padine masiva i preko Crvene lokve došli nešto zapadnije od Bljušturače gde smo ispod Vitih bara niz čistu i bistru Jabušnicu sa poljima kaćunica stigli na makadam i vratili se na polazno mesto.

Dužina ture je bila oko 14km, vreme trajanja 6,5 sati, broj učesnika 13, svi izašli na vrh.

kod skretanja za katune Bljušturača zapadni vrhovi Zelengore
na Bregoču-2014m masiv Maglića, Bioča i Volujaka
silazak sa Bregoča niz snežnik polje od kaćunica, u pozadini Volujak

Sa Čemerna smo otišli u Trebinje, prvo do crkve Gračanice a posle u grad. Na kratko smo se videli sa starim prijateljem, planinarom Igorom Škerom iz društva „Vučji zub“ iz Trebinja. U izviđački dom na Tulima smo stigli oko 20 časova. Tamo nas je Nebo dočekao sa dobrom hercegovačkom lozom, a čekala nas je spremljena pastrmka iz čiste Trebišnjice.

Kuk, nekada omiljeno mesto za šatorske ture-Kalinovik-Žabljak na jednom od više izvora Neretve
Trebinje, u pozadini Popovo polje Hercegovačka Gračanica

13.maj Tura ORJEN-vrh Jastrebica

U 6 sati smo krenuli iz doma do sela Ubla/1010m/ na severozapadnom podnožju planine. Kada smo stigli /6.30/ odmah smo krenuli šumskim putem ka Dobrom dolu. Posle Koprivnog dola sa puta skrećemo dobro markiranom stazom ka Jastrebici. Staza je u prvom delu nešto strmija da bi kasnije bila blaža i ide najevećim delom kroz bukovu šumu sve do izlaska na kameniti greben. Negde na oko 1600m prestaje šuma i dolazi se na severozapadni greben kojim se stiže na predvrh za koji svi misle da je glavni vrh pa se razočaraju kada vide kamenu piramidu na sledećem dvadesetak minuta udaljenom vrhu. Sa predvrha se malo silazi na greben kojim se na kraju stiže do vrha V.Jastrebica/1867m/. Ovaj vrh je najviši na severnom delu planine a drugu po visini na masivu Orjena. Pogled nije bio kao na Zelengori, dan je bio manje sunčan što nam je odgovarali jer smo na Zelengori već bili preplanuli. Videli su se glavni vrhovi Orjena a u daljini su se nazirale konture Lovćena. Vratili smo se istom stazom na Ubla. Na vrh smo izašli za tri sata a vraćali se skoro četiri jer je jedan učesnik imao problema sa zglobovima pri silasku. Realno vreme za uspon i silazak bi bilo od 5,5-6 sati.

skretanje za Jasterbicu izlazak iz šume na greben

Jastrebica, vrh je još malo iza spaljene molike, od gromova ili od požara

centralni masiv Orjena, levo Vučji zub, desno Zubački kabao ili Orjen

na vrhu Jastrebice-1867m silazak niz kameniti deo staze

Dužina ture je bila oko 12km, vreme trajanja oko 7,5 sati, na vrh izašlo 12 planinara. Povratak preko Višegrada i Užica. U Beograd smo stigli oko 24 sata.