Radan i Jastrebac

15. - 17.12.2006.

Radan i Jastrebac su planine srednje visine. Nalaze se na jugu Srbije i pokrivene su, celom svojom površinom, listopadnim i četinarskim šumama. Jastrebac sa severne, Kopaonik sa zapadne, Radan i Vidojevica sa južne strane okružuju topličku dolinu koja je dobila ime po toplim banjama. Lukovska, Prolom i Kuršumlijska Banja su pravi dragulji topličkog kraja. Mnogobrojni izvori i potoci se slivaju u Toplicu koja se uliva u Južnu Moravu i čini deo crnomorskog sliva. Najviši vrh Radana je Šopot (1408 m), a Jastrebca Velika Đulica (1491m). Radan planina deli toplički i jablanički, a Jastrebac razdvaja kruševački i toplički kraj.

Samo dobrim poznavaocima orijentacije ove planine mogu biti pristupačne. Radan nije obeležen planinarskim markacijama, veoma je razuđen, a sam vrh Šopot je velika šumovita površ na kome se nalazi kamena piramida.
Djavolja Varoš

Radan je poznat po Djavoljoj Varoši, svojevrsnom prirodnom fenomenu nastalom erozijom tla, a koja se nalazi na njegovoj severozapadnoj strani.  Djavolju varoš čine 202 zemljane figure različitih oblika i dimenzija, visine od 2-15m, širine od  0.5-3m na čijim vrhovima se nalaze kamene kape. Figure se obrazuju, rastu, menjaju, skraćuju, nestaju i ponovo stvaraju. Zemljane figure, kiseli izvori, ostaci crkve i saskih rudnika čine ovaj ambijent veoma  atraktivnim mnogobrojnim turistima, planinarima i ljubiteljima prirode.

15. decembar

Na Radan i Jastrebac smo krenuli iz Beograda, po planu, u 16.30, polupraznim autobusom. Nakon kraćih zadržavanja stizemo u Prokuplje i zajedno sa planinarima PD Toplice krećemo ka Prolom Banji. Smestili smo se u hotelu Radan po pristupačnim cenama i nastavili druženje, uz hotelsku muziku, sa gostoljubivim domaćinima.

16.decembar

Ustajemo rano i krećemo autobusom do Zebice, seoceta ispod Radana.

Žuti izvor Od sela Zebice nastavljamo peške, uz Žuti potok, koji je ime dobio po jakim žutim izvorima napuštenih saskih rudnika ...
... i stižemo u Đavolju Varoš. Djavolja Varoš Djavolja Varoš

Jutarnje sunce i dugačke senke figura su bile posebno zadovoljstvo za fotografe. Nakon fotografisanja krećemo ka Radanu. Manji deo grupe se vratio u autobus.

Male Djake Polako se penjemo ka Malim Djakama, napuštenom zaseoku, i Sokolovom visu. Za nepuna dva sata smo ispod kamenog vrha. Kraća pauza pred uspon i nastavljamo vertikalno ka vrhu.

Ka Sokolovom visu

Na Sokolovom visu Sokolov Vis (1370m) je drugi po visini vrh Radana sa izvanrednim pogledom. Prepoznajemo Kopaonik, Jastrebac, Rtanj, Šaru, a na istoku u daljini, Vitošu, Rilu i Pirin.
Silazimo sa Sokolovog visa na prevoj Gajtanska Vrata i započinjemo uspon na najviši vrh Radana. Gajtanska vrata
Na vrhu Zahvaljujući iskusnim planinarima, bez pogreške, stižemo na Šopot (1408m).

Na vrhu smo napravili dužu pauzu. Sunce polako potanja pa nas upozorava da moramo ka Prolom Banji koja je od nas udaljena oko15km. Znamo da nas čeka noćno pešačenje. Teška srca smo se odvojili od Šopota i izvanrednog pogleda. Ponovo smo na Gajtanskim Vratima, prečicom, pored napuštenih šumskih kuća, izlazimo na široki makadamski put koji vodi niz Prolomsku reku do Prolom Banje. Ubrzanim korakom stižemo u Prolom banju oko 19h. Pešačili smo 11h i prepešačili 31km. U van sezoni banja je pusta. Jedva nađosmo restoran za večeru.

17.decembar

Ustajemo po planu, i krećemo ka Jastrebcu. Za nama ostaju Rudare, Kuršumlija, Beloljin, Blace i Kruševac. Idemo ka Ravništu, omiljenom izletištu Kruševljana. Već na prvoj uzbrdici pojavljuju se problemi sa autobusom. Pešice stižemo u planinarski dom Žarko Žarić. Kasnimo dva sata i prinuđeni smo da promenimo plan.

Na predlog planinara iz Kruševca, krećemo ka Mečijim stenama, koje se nalaze ispod Stracimira.

Mečije stene Mečije stene Na steni

Za dva sata stižemo do stena i razgledamo još jedan prirodni fenomen. Istom stazom se vraćamo u dom, osvežavamo i ponovo ulazimo u autobus. Nekako smo stigli do Paraćina, a dalje… ni makac. Iznajmljujemo drugi autobus i nastavljamo put ka Beogradu u koji stižemo oko 23 h.

Obišli smo dve planine, jednu banju i videli dva prirodna fenomena.