Radan

29.08.-31.08.2008.

Radan je planina srednje visine. Nalazi se na jugu Srbije i celom svojom površinom je pokrivena listopadnom i četinarskom šumom. Najviši vrh Radana je Šopot (1408m). Radan planina razdvaja topličku i jablaničku dolinu.
Samo dobrim poznavaocima orijentacije ova planina može biti pristupačna. Radan nije obeležen planinarskim markacijama, veoma je razuđen a sam vrh je ogromna šumovita površ. Na Šopotu se nalazi kamena piramida.

Na severozapadnoj strani Radana se nalazi svojevrstan prirodni fenomen nastao erozijom tla - Đavolja Varoš. Đavolju varoš čine 202 zemljane figure različitih oblika i dimenzija. Na jugoistoku Radana se nalazi vizantijski grad pod nazivom Caričin grad koga je podigao car Justinijan u šestom veku. U to doba grad se snabdevao vodom sa Petrove gore koja se nastavlja na Radan planinu.

Mozaik u Caričinom gradu Caričin grad - u pozadini Petrova Gora

Na Radan smo krenuli sa kašnjenjem, normalno zbog Srze. Nakon kraćih zadržavanja i gumi defekta stizemo na Bubličko jezero. Jezero je nastalo podizanjem vestačke brane na Pustoj reci. Smestili smo se u privatnim kućama naših planinara iz Prokuplja koji su bili, kao i uvek, dobri domaćini. Do kasno u noć smo ostali uz improvizovanu Srzinu muziku. Dobro raspoložena grupa je na terasi napravila predivnu zabavu.

Bubličko jezero Vila Stamenković gde smo bili smešteni

Sutradan, ustajemo rano i krećemo autobusom preko Žitnog Potika i Bojnika do Dobrih Voda. Makadamskim putem smo se približili najvišem vrhu Radana - Šopotu. Novi šumski putevi su pravili zabunu. Pešice izlazimo na prevoj i posle konsultacija sa lokalnim drvosečama nastavljamo ka vrhu. Makadamski novoprobijeni put prolazi neposredno pored Šopota. Ka vrhu se približavamo sa jablaničke strane. Kamena piramida se ne vidi sa puta. Gde da skrenemo? U pravom momentu smo primetili jedva vidljivu markaciju koja nas je dovela do kamene kupe. Vreme oblačno, izvanredno za planinarenje. Nakon slikanja i malo dužeg odmora, vraćamo se istim putem do našeg minibusa.

Šopot, 1408m Najstariji i najdeblji na vrhu Drvo puž - Šopot, 1408m

Prevozom nastavljamo do Caričinog grada. Čas iz istorije je održala Deana. Obišli smo iskopine i nastavili ka Bubličkom jezeru. Neki su se i okupali. Naveče ponovo zabava uz bogatu trpezu.

Sutradan je planiran dan za odmor, kupanje i spremanje raznih ribljih specijaliteta. Svi su se utrkivali u spremanju.

Ručak na gelenderu Riblji paprikaš

Popodne posle ručka smo krenuli ka Prokuplju. Usput se zadržavamo na Belom kamenu gde se nalazi renovirani stacionar a sada planinarski dom. Sredstva za renoviranje je obezbedila američka fondacija. Dom nije otvoren. Nastavljamo ka Prokuplju. Obišli smo Hisar i delove starog grada Jugbogdana, nove iskopine i jedan podrum vina. U Beograd stižemo po planu.