VITOROG, 1907m

28. - 30. maj 2010.

28.05. Pošli smo  iz Skerlićeve u 19.00 sati.  Preko Bijeljine i Banja Luke otišli smo za  Šipovo.

29.05. VITOROG i reka JANJ.

U Šipovo smo stigli rano ujutro,  prije 4 sata. Motel  „Tetrijeb“ je bio zaključan pa nismo tako rano hteli da budimo domaćina već smo nastavili dalje putem uz dolinu rijeke Janj, preko sela Todorići, Vagan i Novog Sela do zaseoka Šemenovci. Selo se nalazi  na  krajnjem severnom obodu Kupreškog polja, a na južnom podnožju Vitoroga. U selo smo stigli oko 5 sati ujutro. Povremeno je padala kiša, mi smo dremajući čekali da prestane i da se razdani da bi krenuli na turu. Tako nešto prije 6 sati kiša je prestala,  mi smo se prepakovali i u 6 sati krenuli na turu po planini Vitorog.

Tura Vitorog

Krenuli smo iznad sela Šemenovci /1150m/ makadamskim putem koji vodi duž istočnog šumovitog dela planine. Posle pola sata počeli smo da presecamo put slabo markiranom stazom  ponegde se probijajući kroz mokro šiblje i visoku vlažnu travu tako da smo bili prilično mokri. Staza se ponegde gubi ali smo uspeli da kasnije dođemo na drugi put kojim smo izašli  na jedan proplanak prije Malog Vitoroga /1746m/.

Proplanak na Vitorogu

Gore nestaje šuma iz koje  izlazimo na travnate i delimično kamenite južne padine planine.

Zaobišli smo M.Vitorog  i kasnije izašli na greben sa nekoliko uzvišenja sve do pred glavni vrh.
Vitorog
Sa jedne zaravni sledi uspon na najviši vrh, ali putem koji kruži oko vrha. Pored razrušenih vojnih objekata izašli smo na V.Vitorog /1907m/,  putem jer nismo bili sigurni da li negde još uvek postoje mineNa vrhu ruglo od razrušenih radarskih objekata, planina oskrnavljena. Na vrh smo stigli u 10 sati. Vreme je bilo oblačno i  mirno,   bez padavina sa povremenim kratkim progrejavanjem sunca.
Vrh Vitoroga, 1907m
Sa vrha smo mogli  videti  planinu Goliju kod Glamoča, Glamočko i Kupreško polje, planinu Cincar i u daljini Šator i Dinaru, kao i Radušu, Ljubušu i Vran ali samo u konturama na horizontu. Čvrsnicu i Prenj koji se odavde kada je dobra vidljivost lepo vide ovoga puta nismo videli.
Glamočko polje Kupreško polje

Posle pola sata odmora krenuli smo sa vrha da silazimo ali drugom, južnijom stazom  preko golih ali travom i cvećem pokrivenih padina. Kasnije smo ponovo ušli u šumu i pred kraj izašli na makadamski put kojim smo krenuli na turu. Kod kombija smo stigli u 14 sati. Prešli smo 23km, savladali oko 800m uspona. Na usponu je bilo 10 planinara.

Pri povratku svratili smo u mesto Strojice „na pivu“ ...
Crkva u Strojicama
  ...a zatim sišli do reke Janj gde smo obišli prelepe Janjske otoke.
Janjske otoke

Oko 17 sati smo stigli u Šipovo gde smo se smestili i sačekali noć da poležemo umorni više od puta nego od uspona na planinu.

30.05. Vrela PLIVE, ZMIJANJE-Grčka gradina-999m

U 7,30 smo se prevezli do novih objekata ispred  vrelo Plive.
Pliva ispod vrela
Prvo smo otišli na dva desna vrela /gledajući uzvodno/, a zatim se vratili na početno mesto i prešavši most otišli i do trećeg vrela koje za razliku od dva prethodna izvire iz pećine.
Jedno od tri vrela Pive
Vratili smo se zatim u Šipovo, spakovali stvari i posle 10 sati krenuli preko Jezera i Mrkonjić grada do jezera Balkana.
Balkana

Sa vrha smo sišli do Kočića hana, do kafane sa jagljetom tek skinutim sa ražnja. Na vrelima Plive i na grčkoj gradini prešli smo oko 10km.

Kraće zadržavanje pa nastavak puta preko Čaćavice do sela Stričići. Otišli smo do kuće Petra Kočića ...
Kočićeva kuća
...zapuštena, sa propalim krovom i zaraslim dvorištem. Zatim smo se vratili do puta i izašli na vrh...
...Grčka gradina

Ovaj vis dominira visoravni pa je dobar pogled na okolinu,  ali dan nije bio baš dobar sa vidljivošću. Ipak smo videli Osječenicu, Klekovaču i Grmeč.

Sa vrha smo sišli do Kočića hana, do kafane sa jagljetom tek skinutim sa ražnja. Na vrelima Plive i na Grčkoj gradini prešli smo oko 10km.
Na vrhu Grčka gradina

Oko 14.30 krenuli smo nazad a u Beograd smo stigli oko 21 sat.