MALI KAVKAZ (Jermenija)   -   16.06.2008. - 29.06.2008.

| Prvi deo | Drugi deo |

22. jun - 7. dan
Ujutro smo ustali rano i oko 5.30 krenuli ka vrhu. Dan je bio idealan, ki┼ía prestala, izvedrilo se i blagim travnatim predelima krenuli ka vrhu. Uspon je postepen sve do ispod padina dve vulkanske kupe. Na crnim i braon kamenim padinama jo┼í ima sne┼żnika ali smo ih izbegavali.

Na prevoju iznad jezera u krateru po─Źela je ledena ki┼ía koja je kratko trajala.
Jezero u krateru

Na najvi┼íu kotu, vrh A┼żdaak (3597 m) svi smo iza┼íli oko 9 ─Źasova.
Na A┼żdaaku - 3597 m

Pogled je bio lep na severni deo masiva, povr┼íina jezera Sevan na istoku je blago svetlucala. Vratili smo se istim putem do ┼íatora. Spakovali se i oko 11.30 krenuli nazad do sela Gegard gde je oko 16 ─Źasova stigao Levon sa minibusom i odvezao nas u Jerevan. Ukupno uspona oko 1800m, du┼żina ture oko 40km.

23. jun - 8. dan
Pokrajina Tavu┼í-severoisto─Źno od Jerevana prema Gruziji. Pored jezera Sevan i kroz novi tunel si┼íli smo u mesto Dili┼żan i jo┼í ka istoku niz dolinu do skretanja za manastir Go┼í.

Manastir je osnovan u 12. veku a sastoji se od nekoliko crkava.
Manastir Goš

Iz Go┼ía smo oti┼íli u manastir Agarcin koji se sada restaurira. Po povratku iz ovih manastira na Sevan oti┼íli smo do mesta Cahkadzor. ┼Żi─Źarom smo iza┼íli do 2400m ka vrhu Cahkunjac (2821m), ali po┼íto dalje nije radila a spremala se ki┼ía vratili smo se nazad. U Cahkadzoru smo obi┼íli Ke─Źaris manastir osnovan u ranom 11 veku.

24. jun - 9. dan
Pokrajina Aragacon - severozapadno od Jerevana - Ovaj dan smo proveli u obilasku crkava i manastira u oblasti mesta A┼ítarak, odnosno u podru─Źju doline reke Kasag.

Kanjon reke Kasag

U selo O┼íakan smo bili u crkvi gde se nalazi grob Mesropa Ma┼ítoca, tvorca jermenske azbuke. Crkva je bila iz 5. veka ali se na tom mestu sada nalazi crkva iz 19. veka. Zatim smo oti┼íli do crkve Sagmosavank ("manastir Psalama") iz 13. veka na desnom obodu kanjona reke Kasag. Sli─Źno, ali 5 km ju┼żnije nalazi se crkva Hovhanavank, tako─Ĺe iz 13. veka. Jo┼í ju┼żnije u selu Mugni nalazi se istoimena crkva iz 14. veka koja je renovirana u 17.veku. U njemu se nalazi desna ruka Svetog ─Éor─Ĺa. Pri povratku pro┼íli smo preko starog mosta u A┼ítaraku. Pri povratku u Jerevan obi┼íli smo memorijalni centar i muzej posve─çen genocidu - Cicanakaberd.

25. jun - 10. dan
Uspon na Aragac. U 5.30 pošli smo iz Jerevana.

Na planinu do jezera Kari Li─Ź (3190m) stigli smo oko 7.30.
Jezero Kari Li─Ź

Prvo vr┼íimo uspon po lepom danu na ju┼żni vrh (3879m). Severna strana vrha je strma i ima sne┼żnih streha.

Na vrh je izašlo 15 planinara.
Na ju┼żnom vrhu - 3879 m

Sa ovog vrha silazimo po prili─Źno klizavoj stazi na prevoj ka zapadnom vrhu. Uspon na zapadni vrh ide vrlo kru┼íljivom padinom, preko kamenja koje se lako odranja pa je trebalo pa┼żljivo kretanje. Na zapadni vrh sti┼żemo oko podne.

Zapadni vrh

Jo┼í uvek je lep dan, iako po─Źinju da se postepeno javljaju oblaci iz dolina ali ostaje i dalje dobro vreme.

Na zapadni vrh (4080 m) izašlo je 12 planinara.
Na zapadnom vrhu - 4080 m

Sa vrha silazimo prvo ju┼żnim grebenom pa niz sne┼żne padine.

Do pred sam severni vrh (4091 m) izašao jedan planinar.
Severni vrh - 4091 m

Na jezero sti┼żemo oko 16 ─Źasova.

Pri povratku svratili smo u tvr─Ĺavu Amberd na ju┼żnim padinama planine
Tvr─Ĺava Amberd

a zatim se vratili u Jerevan.

26. jun - 11. dan
Ponovo putem za A┼ítarak ali sada ka severu. Poseta mogilama "suncepoklonika" u kurdskom selu Ria-Taza. Preko mesta Aparan i prevoja Pamb (2152m) prelazimo u pokrajinu Lori. Silazimo u mesto Spitak a potom u Vanadzor gde se kra─çe zadr┼żavamo. Odavde dolinom brze reke Debed koja ide ka Gruziji prvo odlazimo do ru┼íevina manastira Kobair iz 12. veka. Zatim dalje niz dolinu pa uspon na povr┼í gde se nalazi manastir Odzun iz 7. veka ali je obnovljena u 13 veku i crkva je iz tog doba. Iz Odzuna silazimo ponovo u dolinu do mesta Alaverdi pa ponovo uspon na plato sa druge strane doline do sela Sanahin i istoimenog manastira iz 12. veka. Povratak u Alaverdi i jo┼í dalje na sever dolinom sve do tvr─Ĺave Ahtale u kojoj se nalaze crkve iz 13 veka. U ovoj crkvi se nalaze lepe freske ┼íto je uticaj blizine Gruzije. Povratak nazad i izlazak na plato gde se nalazi selo Ahpat i manastir iz 10.veka. Obilazak manastira i sme┼ítaj u konaku.

27. jun - 12. dan
Odlazimo iz Ahpata preko Vanadzora i Dili┼żana do jezera Sevan. Manastir na poluostrvu je zatvoren, samo smo ga spolja videli. Sa brda dobar pogled na sve strane, na jugoistok gde se prostire glavno jezero, i na jugu na kupe Gegamskih planina i me─Ĺu njima i A┼żdaak. Na jezeru smo ostali do predve─Źe, neki su se ─Źak i kupali u prohladnoj vodi na 2000m. Povratak u Jerevan.

28. jun - 13. dan
Dan smo proveli u individualnim obilascima i kupovini po Jerevanu. Uve─Źe u kafani "Kavkaz" u dru┼ítvu Stepana, Levona i na┼íeg po─Źasnog konzula Babkena Simonjana, koji je takodje i pesnik proveli lepe trenutke uz dobru "┼żivu" muziku i recitovanje poezije povodom Vidovdana i rastanka.

29. jun - 14. dan
Rano ujutro odlazimo iz Jerevana za Prag. Na praskom aerodromu smo, umesto 4 ostali 7 sati! JAT-ov avion malcice zakasnio, Kada su nam rekli da kasni zbog kvara, nije nam bilo svejedno, ali kada se avion odlepio od piste, odahnuli smo i uzivali sat i po vremena u letu iznad kisnih oblaka , kad napokon ugledasmo osuncani Beograd u 15 ─Źasova.

Beograd, 03. septembar 2008.