MAKEDONIJA

ŠAR PLANINA (Titov vrh 2747 m)

Skoplje - Matka

25. – 27.05.2007. god.

Planinarski klub «Ljuboten» iz Tetova (naše pobratimsko društvo) pozvalo nas je na
 26. tradicionalni uspon na najviši vrh Šar planine - Titov vrh (2747 m).

25. maj (petak)

Autobusom iz Skerlićeve polazimo za Makedoniju, uz put sakupljamo planinare iz Smedereva, Ivanjice, Kruševca i Požarevca. U grupi nas je 38, uglavnom novi planinari, što je dobro.

26. maj (subota)

Dolazimo oko 6 časova na makedonsku granicu. Ispred nas je petnaestak autobusa. Pomislih ... kad li ćemo preći granicu? Idem da pokušam nešto da učinim. Lepa reč gvozdena vrata otvara ...  predjosmo granicu za dvadesetak minuta.

U Skoplje na autobusku stanicu stižemo oko 7 časova. Pauza ...  čekamo da nam se pridruže naši prijatelji planinari iz Skoplja.

Idemo pored Vardara ...
prelazimo peko starog Kamenog mosta.

O mostu:

Most je sagradjen 1354 godine, krunisao ga je Car Dušan, pa je tako i dobio prvobitni naziv Dušanov most. U XV dobio je ime Justinijanov most, a kasnije Sultan Muratov most. Sada nosi naziv Kameni most. Most je nedavno restauiran, osposobljen je tako da se može pelaziti peške sa jedne na drugu stranu Vardara.

Kameni most na reci Vardar

Obilazimo
tvrdjavu Kale

O tvrdjavi:

Na osnovu zapisa tvrdjava datira iz bronzanog doba 1300 g.  p.n.e. Zidine na tvrdjavi potiču  iz Antičkog grada koji je stradao 518.godine. Stanovnici koji su živeli u tom delu grada prešli su da žive na mestu današnje tvrdjave. Tvrdjava je sagradjena od jednog ulaza i četiri kule na svakom uglu po jedna kula. U tvrdjavu se ulazilo čamcima.
Tvrdjava Kale

Nakon razledanja Tvrdjave
odlazimo
u crku Sv. Spasa gde
nas dočekuje kustos.

O crkvi Sv. Spasa

Crkva svetog Spasa u Skoplju spada u red najznačajnijih spomenika kulture  grada, potiče sa kraja 17. i početka 18. veka. Današnji izgled je dobila u 19. veku. Nalazi se istočno od tvrdjave Kale. U dvorište crkvu se ulazi kroz okovana hrastova vrata. U dvorištu je kameni sarkofag u kome su posmrtni ostaci revolucionara i borca za slobodu i nezavisnost makedonskog naroda Goce Delčeva (1872-1902).

Crkva je ukopana delom u zemlji. Ikonostas crkve je trospratne konstrukcije, dug je 10 m i visok 4,50 m, radili su ga Mijači rezbari. Po svojim umetničkim obeležjima spada u red najlepših mijačkih rezbarskih radova.

Crkva Sv. Spasa

Prolazimo kroz stari deo grada sa kaldrmisanim ulicama
 Stari grad Skoplje

Idemo u selo Matka, uživamo u  istoimenom kanjonu kroz koji protiče reka Treska.
Kanjon Matka

Preko Tetova stižemo na Popovu Šapku (1620m). Dočekuju nas naši domaćini,  Zoki i Slave, u planinarskom domu Smreka. Smeštamo se, žurimo na svečano otvaranje akcije. Sva društva dobijaju diplome za učešće, a mi  fotografiju za najmasovnije učešće na akciji. Po starom dobrom običaju druženje je uz živu muziku.

27. maj (nedelja)

Dan je lep i sunčan. Nas  35 planinara polazi od planinarskog doma Smreka ispod Ceripašine i spajamo se sa planinarima koji su krenuli na uspon od hotela Popova Šapka.

Prvu pauzu pravimo kod Crnog kamena. Domaćini su na stazi obezbedili dežurne GSS i prisustvo pogranične policije.
Gorska služba spasavanja

Kolona planinara, markiranom stazom ispod Bakrdana ide ka sedlu, preostalo je oko 300 m do vrha.
Na sedlu ispod Bakrdana

Posle pauze pauzu od 10 minuta  nastavljamo dalje ka vrhu. Čekamo Saju,  poslednjeg  iz grupe da stigne.

Ka vrhu Deo grupe na vrhu

U 12 časova polazimo istom stazom nazad. Prema vremenskoj prognozi oko 13 časova počeće kiša. Navlače se oblaci, grmi, seva. Pri povratku pravimo kratku pauzu. Žurimo da se vratimo u dom što je pre moguće. Poslednji iz grupe stiže u dom oko 16.15, pauza za pakovanje i ručak. Oko 17 sati polazimo iz planinarskog doma. Prati nas nevreme kiša, grad ...

Na akciji je učestvovalo 600 planinara iz 47 društava bivše Jugoslavije. Na Titov vrh, 2747m, popelo se 550 planinara.

Hvala domaćinima iz PD «Ljuboten» iz Tetova, PD «Makpetrol» i PD «Transverzalec» iz Skoplja na ljubaznosti i gostoprimstvu.