Julijski Alpi, Slovenija - 16.-19. septembar 2005.

Planinari Pobede krenuli su ka Julijskim i Savinjskim Alpama sa namerom da se popnu na najviši vrh Triglav i na Raduhu u Savinjskim Alpima. U jutarnjim satima stižemo u dolinu Krme ispod Triglava. Posle kraćeg odmora i pripreme za uspon, grupa od 44 planinara kreće od Kovinarske koče (870m) dolinom Krme ka planinarskom domu na Kredarici. Prilaz Triglavu iz doline Krme je tehnički najlakši i koristi se u zimskim uslovima.

Po oblačnom i kišovitom vremenu približavamo se Triglavskom domu (2515m). Iznad 1700m ušli smo u oblak. Gusta magla, vetar i susnežica su otežavali uspon. Grmljavina, koja se približavala, je stvarala strah kod planinara. U razredjenoj koloni se približavamo domu. Prokisli do gaća, za nešto više od 6h, stigli smo u dom. Umorni od noćnog putovanja i uspona, preostali deo dana proveli smo u domu.
Dom pod Kredaricom - skoro pa zavejan

Sneg, koja je padao skoro celu noć, promenio je naš plan. Prognoza je bila nepovoljna. Nakon konsultacije, sa ljubaznim domaćinom, odustajemo od uspona. Sneg, koji je celu noć vejao, dostigao je debljinu preko 20cm. Opremu nismo imali za zimski uspon, a i da smo je imali, neiskusna grupa nije bila spemna za uspon.  Po gustoj magli, koju je vetar povremeno rasterivo, vraćamo se sa Triglava. Markirana i zavejana staza je otežavala silazak. Postavljene sajle, pri silasku su se jedva naslućivale. Usporeno ali sigurno stižemo na Konjsko sedlo. Markaciju smo izgubili, krećemo se po karti i zimskoj, mestimično vidljivoj, markaciji. U letnjim uslovima od Kredarice do Vodnikovog doma se stigne za manje od 2h, a naša grupa je to savladala za 4h. Malo smo se osvežili u Vodnikovom domu i nastavili dalje ka Vojahu. Kako smo više silazili tako je i sneg nestajao. Kiša nije prestajala da pada. U početku nas je nervirala ali smo se navikli. Preostali deo grupe nas je dočekao u pl.domu na Vojahu (690m), gde smo prespavali.

Kolona pri silasku ka domu Vojah
Veličanstveni slap Savice

Sutradan smo stigli do autobusa, odustali od Raduhe, i vreme iskoristili za turistička razgledanja po Sloveniji. Najpre smo obišli izvor Save - slap Savicu i Bohinjsko jezero. Stižemo da obidjemo i Bledsko jezero. Putovanje nastavljamo ka Logarskoj dolini. Videli smo i slap Rinku. Vreme se nije prolepšalo. Nastavljamo ka Beogradu. Oko ponoći stižemo u Beograd. Triglav će sačekati neko lepše vreme.
Slap Rinka - najviši slap u Sloveniji (oko 90m)

Dom Vojah (690m.n.v.)

Grupa ispred doma na Kredarici
naša najviše dosegnuta tačka -  2515m

(tekst: Nenad Jovanović)

Vojah:

Možda malo razmaženi ljubaznošću domaćina i domaćice doma na Kredarici gde smo noćili i nasmejanim domaćinima Vodnikovog doma gde smo se usput odmorili i okrepili toplim supom i čajem - bili smo neprijatno iznenadjeni u domu Vojah. Prilično pokisli smo sišli sa visine, dan uopšte nije bio topao - pa ipak peć u domu nas nije sačekala topla.  U domu na Kredarici smo peć opkolili mokrim cipelama, ostale stvari su se sušile na improvizovanim konopcima (pogadjate konopci su: made by Prusici) u toploj prostoriji. Sve to dakle u domu na Kredarici, ali u Vojahu je stvar drugačija. Na Vladinu molbu da nam uključe peć nije bilo reakcije, a  kasnije je odgovor bio da u grupnom ležišču imamo radijator pa tamo možemo da se zgrejemo. Radijator nije radio, ali ipak su ga ubrzo popravili... Kasnije smo morali da sakupljamo planinarske knjižice kako bi dokazali da smo stvarno planinari i ostvarili popust na noćenje. Pravila su to.
U Sloveniji smo uvek nailazili na gostoljubivost i ljubaznost - turistički biroi u Bohinju i Bledu su sjajni, ali domar je te večeri izgovorio i "Ovo vam nije Srbija, ovde ćete morati naša pravila da poštujete". To se naravno podrazumeva ali tako sročena rečenica baš i ne dolikuje ljubaznom domaćinu. Naravno da nije bilo daljih polemika, ali ni medju Srbima u grupnom ležišču izgleda nije vladala solidarnost. Mesta u sobi nije bilo dovoljno i dve dame su završile na podu u prolaznom delu sobe - dok je 5 džentlemena zauzelo 5 kreveta neposredno pored...

O prognozi vremena:
Sve prognoze su za vikend u Sloveniji prikazivale kišu. Servis wunderground.com je imao prognozu za Kredaricu koja je govorila da će u subotu biti kiše, ali u nedelju i ponedeljak suvo i umereno oblačno. Servis arl.noaa.gov koji daje meteograme kao rezultat je potvrdjivao prognozu da će u nedelju biti suvo. Tako da je ipak bilo nade za uspešan uspon. Medjutim, ostvario se samo prvi deo prognoze za subotu (uz to - wunderground nije napomenuo grmljavinu i sneg) - a onaj na koji smo polagali nade za nedelju je potpuno omanuo. Sunce, osim pri polasku u Beogradu, nismo videli ni u jednom trenutku u Sloveniji. Parčence plavog neba je vidjeno u subotu ujutru, a nakon toga - potop. Ako ništa drugo, bar je slap Savice bio znatno lepši i bujniji nego na razglednicama :)

Beograd, 05. oktobar 2005.