Veliki put 2005. (Španija i Maroko)

treći deo:  Masiv Pirineja

Ulazimo u planinski masiv Pirineja. Oko 17.45 stižemo u kamp Aneto kod mesta Benask. Vidimo padine Pirineja i nekoliko oštrijih vrhova. Smeštamo se u kamp. Počinje kiša. Kod nekih raste skepsa o sutrašnjem uspehu u usponu na Piko di Aneto. Kiša prestaje, sledi večera i priprema za sutrašnji uspon.

Piko di Aneto
Pirineji:
Planinski masiv na jugozapadu Evrope. Razdvaja Pirinejsko poluostrvo od ostatka Evrope. U masivu se nalazi malopre pominjana državica Andora. Granica između Španije i Francuske je i povučena  preko  vrhova Pirineja. Otprilike 2/3 planinskog zemljišta se nalazi  u Španiji. Dužina lanca je otprilike nekih 435 km, dok je maksimalna širina 129km. Površina koju zauzima ovaj planinski lanac je 55,374km2. Zbog sudara toplih vazdušnih struja s juga i kontinentalnih hladnih sa severa, često se dešava da u toku poslepodnevnih časova u toku dana pada kiša što smo mogli i da osetimo u kasnijim satima po dolasku u kamp. Najviši vrh je Piko di Aneto (3404m).
Utorak 26.07 - Ustajemo u 04h. Pripremamo se po mraku i polazimo našim busom do mesta ulaska u Nacionalni park. Po dolasku, presedamo u lokalni bus koji nas vozi do podnožja koje se zove Besurta i nalazi se na 1900m. U 06.00 počinje zvanično i pravi uspon. Razdanjuje se. Put vodi po jasno obeleženoj stazi. U 06.50 stižemo pred dom koji je na 2140m. Kratka pauza pred istim, tek toliko da konsolidujemo redove i malo da se osvežimo. Za nekih 10-tak minuta nastavljamo. Staza nema markaciju, već je obeležena primitivno sa naslagama kamenja. Pomislih i začudih se, kako jedna nacija koja može da se pohvali mnoštvom planina (pa i materijalnim blagostanjem), i koja je većim delom svoje teritorije planinska, dozvoljava sebi ovakav jedan neodgovorni "luksuz". Ali šta je - tu je (ravnodušna konstatacija koja neće imati isti komentar kad se budu prepričavale pustolovine od 07. avgusta prilikom uspona na Mulhasen). Sunce se polako uzdiže iznad oštrih vrhova Pirineja. Po izgledu bi ceo masiv uporedio sa Visokim Tatrama. Ipak, Pirineje nisam ovako zamišljao.

Što više odmičemo, tako se i umor sve više primiče. Nikako da vidimo vrh, barem u daljini. Konačno je na vidiku, ali - samo na vidiku. Do njega imamo još dosta "da se gegamo". Ponavlja se staro pravilo: "Postoji dosta niskih planinskih vrhova koji su za uspon mnogo teži od onih viših posmatrano iz ugla izdržljivosti". Prelazimo preko prevoja. Odatle se vidi ceo vrh. U "mislima ga zamišljamo". Počinjem da poredim najviši vrh Pirineja kao slabiju imitaciju Zapadnog Elbrusa (pa vi sad vidite kakav je). Dolazimo severnom padinom na početak  glečera. Moramo montirati dereze. Verujem da nikome nisu drage, ali za uspeh su bitne. Nekolicina njih ih nemaju, te se tako moraju oprostiti od daljeg uspona.

Visina iznosi nekih 2900m, vreme 11.50. Krećemo se via-normale nekih dve stotine metara. Pošto se penjemo severnom stranom ka vrhu, glečer je čak i u toku sunčanog dana veoma tvrd. Dolazimo na nekih 3300m gde nas čeka jedna deonica gotovo grebenske izohipse. Vreme se čas kvari, čas razvedrava. Mnogi su već sigurno nervozni, ovaj nam vrh vadi dušu. Ali, ipak su inat i želja jači od svega. Niko se ne žali na visinske tegobe jer one ne bi trebale na ovoj visini ni da postoje u zdravom organizmu. Staza po glečeru je nekih 2 km duga. Izlazimo na 3350m. Do vrha je staza «suva». Skidamo s noga mrske nam stvari (ali i te kako neophodne), i nastavljamo uzbrdo. Svakako se čeka samo vrh. Dolazimo na ono što smo videli i zamišljali u daljini da je vrh, ali se varamo. Našim mukama još nije kraj. Mesto na kojem trenutno stojimo se nekako zove. Ima obeleženo mesto na vrhu. Mi ga prozivamo Mali Piko. Do njegovog «Velikog brata» treba preći jedan nezgodni i vrlo uski greben. Potrebno je osiguranje. Pravimo gelender. Vreme je 14.20. «Veliki brat» je odmah tu, «na dohvat ruke», ali treba bezbedno stići do njega. On je za samo nekih 10-tak metara viši. Navezujemo se na gelender i po suvoj steni oprezno prelazimo oštri greben.

Po prelasku istog, sledi prvo slavlje (drugo i najveće će biti kad siđemo živi i zdravi). Vreme – 14.48. Piko di Aneto (3404m). Mislim da ga je svako od nas prvo "dobro izgrdio". Na vrhu je stub iskićen zastavicama. Nas dvadeset dvoje je kročilo na najviši vrh Pirineja. Vreme se kvari. Sledi slikanje na njegovoj ne baš velikoj površini, da bi u 15.10 pošli nazad. Prelazimo opet onaj greben. Drugi planinari čekaju na red za prelazak. Ovaj greben predstavlja «usko grlo» prometa planinara ka i sa vrha, te se tu često mogu videti i česte gužve.

Dolazimo opet do mesta gde treba montirati dereze. Sledi spust po ledu. Sada mora da vlada daleko veći oprez, jer je kontrola pokreta tela pri silasku gotovo uvek manja. Pazimo kako da stanemo derezom, gledajući da se ne sapletemo. Padina zlokobno deluje, i podseća me na onu istu padinu Zapadnog Elbrusa. Ovim rečima mogu sada opravdati malopređašnje tvrdnje da je Piko di Aneto «Zapadni Elbrus bez visine». Ko je bio na najvišem vrhu Evrope, znaće koje je značenje reči pod znacima navoda. Trebalo nam je do vrha skoro 9 sati. Vraćamo se nešto izmenjenom stazom, naravno isto po glečeru, do nekih 2900m. Skidamo konačno dereze. Nastavljamo ka domu. Žurimo ka podnožju (La Besurti) gde imamo poslednji bus u 21.15. Onako umornim nam ova žurba uopšte ne prija, pogotovo što se spuštamo po siparnom i kamenitom terenu. Vidimo iz daljine dom Renkluza. Za njega važi isto kao i za vrh: «Tako blizu, a tako daleko». Stižem u 21.10. Autobus je tu. Konstatujemo da nam još šestoro fali, te tako molimo tolerantnog vozača "za koji minut više". Nakon petnaestak minuta, konstatujući da su oni još daleko od nas, polazimo na zahtev vozača. Dolazimo na ulaz u nacionalni park. Naš bus je tu. Dogovaramo se sa čuvarima parka da odemo našim autobusom nazad do Besurte u 22h. Po dolasku, u narednih desetak minuta se tražena šestorka pojavljuje, pa srećni, u 22.30 polazimo ka kampu. Nakon pasulja i tuša se povlačimo u šatore da «damo sebi oduška».