Pet sati spavanja je sasvim dovoljno ako želite da
vidite i doživite što više u novom gradu. Odesa,
lučki grad, sa svojih milion i po stanovnika i lepim građevinama,
spomenicima, zanimljivostima specifičnim za razne periode kroz koje je
zemlja prošla, pa makar za to imali samo četiri sata,
učinilo je da prepuni utisaka, oko podneva, krenemo dalje preko
Dnjestra ka Rusiji. Oblačno vreme
ne kvari dobro raspoloženje grupe, a čini ovaj dug put
podnošljivijim.
Čekanje da
ukrajinski carinici pregledaju pasoše i puste nas da se
ukrcamo na feribot, odužilo se. Kiša koja je u međuvremenu
počela da pada u saradnji sa dobom dana (četiri sata ujutro)
uspavljivala nas je. Još sat i po čekanja i napokon smo se
ukrcali na feribot kojem je trebalo oko 40-ak minuta da preko Azovskog
i Crnog mora pristane u luku gde su nas dočekali ruski carinici.
Geo-istorijsko-politički istorijat
poluostrva Krim (by Žarko
Mirković) Do Drugog svetskog rata, dobar deo
stanovništva poluostrva Krim su činili Tatari. Okupacijom
dela SSSR-a od strane Hitlera, mnogi od njih su se stavili u službu
Hitlera i terorisali malobrojne Ruse na ovom području. Pobedom SSSR-a,
Staljin je izvršio zbog toga mnoge odmazde nad Tatarima,
ubijajući ih i raseljavajući ih čak u Sibir. Dolaskom na Vlast
Hruščova, poluostrvo Krim je pripojeno 1956. godine zajedno
sa gradom Odesom i najvećom ratnom lukom Sevastopolj na Crnom moru
tadašnjoj republici Ukrajini. Posle sloma SSSR-a i
formiranja nezavisnih država, potomci prognanih Tatara su se počeli
vraćati na svoja ognjišta. Danas, Krim ima status pokrajine
u Ukrajini. Rusi nisu nikad mogli preboleti Krim, Odesu i Sevastopolj.
Ipak Sevastopolj je do 2005-te godine dat Rusima u polovini njegovog
kapaciteta na korišćenje. Šta će biti posle toga
- ne zna se. Ono što je pretilo da poremeti nekakvu mirnu
ravnotežu u odnosima ove dve zemlje je bio dogadaj od pre nekog
vremena. Naime, Rusi su pokušali da se nabacivanjem
peščanih sprudova u kanal kojim se vozi feribot spoje sa
Kerčom na ukrajinskoj strani. Doveženi su ogromni ruski
peščani tankeri za taj posao. Kriza je prebrođena u susretu
dva predsednika dveju država - time što su Rusi nekako
popustili i odustali od ideje.
|
Sreća što smo napokon krenuli nije dugo
trajala jer su nas posle samo 10 minuta zaustavili kod prve stanice
milicije (ako se to uopšte tako zove) i ponovo nam
pregledali pasoše i sve "kako to već pravila nalažu". Takvih
kontrola je bilo dosta tokom celog puta i pretpostavljam da bi smo ih
svi rado zaboravili.
Putovanje se nastavilo preko
reke Kubanj ka
Krasodoru koji smo videli iz autobusa. Posle puno pređenih kilometara i
našeg višečasovnog iščekivanja da
naiđemo na bilo kakav restoran gde bi smo večerali, "naletesmo" i na
takav objekat. Kao da nam nije bilo dosta muka tog dana, osoblje
restorana je u nama videlo dobru priliku da naplaćujući hranu da zaradi
neki dolar više, što se i nije pokazalo kao
njihova dobra procena jer su neki naši planinari iako umorni
to primetili. Bilo je tu svega: rasprave, suza konobarice,
izvinjenja... najupornijima iz grupe je čak vraćen i neki novac.
Nešto pre ponoći, umorni ali siti, odosmo na spavanje do
zore tj. smestismo se u autobus.
Autobus je došao do kraja puta i ispred nas se ukazala platforma - lift (dužine 50-ak metara) koja je trebalo da nas sa stvarima podigne do terenskih vozila. Putovanje do nastavno-školskog centra Ulu-Tau (2350m) u kamionima trajalo je oko 40 minuta i kad smo stigli, proverili smo, sve kosti su nam, manje-više, bile na mestu.